#6 Jakie są największe wtopy w historii marketingu?

By | Marzec 6, 2018

Użytkownicy Quory nigdy nie zawodzą. To kopalnia wiedzy z dosłownie każdej dziedziny – nie tylko Marketing Automation. Tym razem moją uwagę przykuło pytanie: Jakie są największe wtopy w historii marketingu?

#5 Pepsi Number Fever

W 1992 roku na Filipinach Pepsi Co. wystartowało z kampanią pod tytułem “Number Fever”.

Zasady były proste:

  1. Kup dowolny produkt Pepsi
  2. Zachowaj kapsel lub korek
  3. Oglądaj zwycięskie numery w telewizji
  4. Jeśli wylosowany numer znajduje się na Twoim kapslu – wygrywasz

Pamiętnego dnia, 25 maja 1992 Pepsi wybrało kombinację liczb, która zmieniła historię Filipin – a liczba ta to 349. Okazało się, że ponad 400,000 ludzi miało ten sam numerek na swoich nakrętkach a na tę kombinację miała paść najwyższa nagroda, czyli 1,000,000 filipińskich peso.Pepsi próbowało poradzić sobie jakoś z tą pomyłką i odmówiło wypłaty nagród.

Lekcja: Kojarzysz Pepsi? Jestem pewna, że tak. Nawet jeśli popełnili błąd to dalej pozostali w grze. Nie poddawaj się, ucz się na błędach i wyciągaj wnioski.

 

#4 Lifelock i ich niezawodne zabezpieczenia

Livelock to amerykańska firma specjalizująca się w zabezpieczaniu danych osobowych. Nie ma lepszej reklamy dla takiej firmy, niż pokazanie, jaka jest skuteczna.

Coś poszło nie tak, jak powinno:

  • skradziono mu tożsamość 13 razy
  • dowiódł, że jego firma jest niewiarygodna
  • zapłacił 100 mln $ za wprowadzającą w błąd reklamę

Lekcja: Testuj wszystko! Musisz być pewien, że Twoje produkty i usługi są dobrej jakości. Bez tego, nawet najlepiej przeprowadzona kampania marketingowa nie da żadnych rezultatów a Ty stracisz zarówno klientów, jak i pieniądze.

#3 Ayds czyli dietetyczne cukierki

Firma Carlay rozpoczęła sprzedaż cukierków hamujących apetyt AYDS już w latach 30-tych i szło im całkiem nieźle. Gwoździem do trumny tego produktu był rok 1982, kiedy to pierwsze przypadki AIDS zostały zdiagnozowane w Nowym Jorku i San Francisco.

Lekcja: Czasami wpadki są spowodowane przez marketerów, ale czasami sam los gra tutaj kluczową rolę.

#2 American Airlines i dożywotnie loty pierwszą klasą.

American Airlines chciało zabłysnąć w 1981 roku i wpadło na pewien pomysł:

  • Dożywotni bilet na loty pierwszą klasą miały kosztować $250,000
  • Bilet dla osoby towarzyszącej – $150,000

Żeby przybliżyć reakcję ludzi, oto przykład:

Pasażer Steve Rothstein kupił dożywotni bilet za 250,000$. Odbył ponad 10 000 lotów, które kosztowały firmę 21,000,000$.

Lekcja: Jeśli dasz ludziom możliwość, żeby działać na swoją korzyść – to będą działać na swoją korzyść.

#1 Tata Nano

Nano był samochodem wyprodukowanym przez Tata Motors, którego cena salonowa wynosiła 1619$. Był to najtańszy samochód na Ziemi. Etykieta “najtańszego” podziała na ludzi z Indii całkowicie odwrotnie niż oczekiwano. Chcesz dowiedzieć się więcej? Przeczytaj nasz post.

Lekcja: Znaj swoich odbiorców. Zbieraj dane i używaj ich do personalizowania kampanii marketingowych. Użyj platformy Marketing Automation, by mieć wszystkie dane w jednym miejscu i zrobić  nich największy użytek. Pamiętaj również o różnicach kulturowych wśród Twoich klientów, ponieważ mogą być bardzo istotnym czynnikiem warunkującym skuteczność działań marketingowych.

Chciałbyś poczytać o innych wpadkach znanych firm? zajrzyj na Quora i dowiedz się więcej.