Jak głupio automatyzować – 8 pomysłów

By | Styczeń 22, 2018

Wykupiłeś licencję platformy do automatyzacji marketingu, zrobiłeś import bazy danych, a nawet zaimplementowałeś kod śledzący na swojej stronie. Przeczytaj poniższy post i dowiedz się, jakie osiem błędów możesz niechcący popełnić wdrażając swoją strategię w życie!

 


Chcesz sobie najpierw przypomnieć, co dokładnie znaczy CRM, ERP, Omnichannel i Agile? Pobierz Podręczny Słownik Digital Marketera!


 

1. Cele krótkoterminowe, albo ich brak

Problemem wielu marketerów jest brak szerszej perspektywy i planowania długoterminowego. Brakuje im przejrzystego systemu KPI, pracują głównie z miernikami próżności i nie mierzą prawdziwej konwersji -ich automatyzacja przynosi po prostu marne efekty.

Jak tego uniknąć:

  • Naucz swój team marketingowy liczyć,
  • Przygotuj jasną i precyzyjną rozpiskę celów dla każdej kampanii,
  • Podziel cele na mniejsze i łatwo osiągalne,
  • Naucz ludzi śledzić postęp w realizacji tych celów.

 

2. Jedna i ta sama reklama we wszystkich kanałach

Dzisiejsi marketerzy zdają się zapominać o gigantycznych możliwościach oferowanych przez narzędzia do marketingu cyfrowego. Używają tych samych reklam i tych samych automatyzacji w różnych mediach, np.: aplikacji mobilnej, serwisie do udostępniania video, stronie WWW, blogu, serwisie społecznościowym, itp.
Automatyzacja powinna być dopasowana do kanału.

Jak tego uniknąć:

  • Poznaj specyfiki każdego kanału,
  • Stwórz sensowną strategię automatyzacji w wielu kanałach,
  • Korzystaj z graficznych kreatorów typu workflow,
  • Analizuj wyniki,
  • Stosuj elastyczne podejście,
  • Reaguj w czasie rzeczywistym.

 

3. Nadmiar narzędzi

Niektórze wykupują pół sklepu z narzędziami, nie wiedząc do czego ich użyć, a niektórzy dokonują cudów z użyciem scyzoryka.
Coś do email marketingu, coś do mediów społecznościowych, do aplikacji mobilnej, do CRM… jeżeli będą to oddzielne narzędzia, to szanse na efektywne ich użycie znacznie spadną. Dane nie będą odpowiednio zintegrowane, a Ty zmarnujesz czas optymalizując je w kółkow, wpadając przy tym w frustrację.

Jak tego uniknąć:

  • Zrób research,
  • Korzystaj z serwisów z rekomendacjami, na przykład G2Crowd
  • Przygotuj listę wszystkich funkcji, na których Ci zależy,
  • Zdefiniuj budżet.

 

4. Brak analizy i nieumiejętność wyciągania konstruktywnych wniosków

Większość marketerów nie umie liczyć, bądź nie ma przyzwoitego narzędzia do tego celu. Co więcej, nawet jeśli otrzymają oni na tacy zestaw statystyk podsumowujący konkretne działania, mają problem z wyciągnięciem logicznych i użytecznych wniosków.

Jak tego uniknąć:

Na podstawie Salesmanago…

  • Zapewnij swojemu teamowi najlepsze możliwe narzędzia i naucz ich używać tych narzędzi,
  • Oferuj webinary,
  • Twórz formularze kontaktowe,
  • Użyj platformy e-learningowej,
  • Wspieraj live,
  • Stwórz biblioteczke ebooków i case study.

 

Wszystko to, aby zapewnić trwałe wsparcie swoim pracownikom!

5. Przykładanie jednej miary do wszystkich użytkowników

Nie każdy zareaguje pozytywnie na kolejny masowy mailing, za to każdy lubi być traktowany indywidualnie. Reguły automatyzacji korzystają z bardzo szczegółowych informacji na temat zachowania każdego z użytkowników, więc szkoda byłoby z tego nie skorzystać.

Jak tego uniknąć:

Segmentując bazę danych, użyj tagów na podstawie…

  • Scoringu klientów,
  • Ich aktywności zakupowej,
  • Reakcji na wysłane wiadomości,
  • Informacji z systemów zewnętrznych (CRM, ERP, programy lojalnościowe).

Stwórz buyer persony – mamy całego ebooka poświęconego tematowi tworzenia Buyer Persona w ecommerce!

 

6. Automatyzacja pojedynczych obszarów

Sprzedaż i marketing to stale zmieniające się, dynamiczne procesy, które nie istnieją bez siebie. Jeśli zautomatyzowałeś już email marketing ale odpuściłeś tagowanie i alerty dla handlowców, zastanów się, czy nie jest to odpowiedni moment na zmianę podejścia na bardziej holistyczne.

Jak tego uniknąć:

 

7. Zostawienie platformy bez nadzoru

Nieważne jak bardzo inteligentna jest platforma, której używasz, nadal musisz ją kontrolować od czasu do czasu.

Jak tego uniknąć:

Pamiętaj, że nawet najbardziej skomplikowany mechanizm nie zastąpi w pełni człowieka, który go programuje. Zawsze sprawdzaj i testuj ustawiane reguły i rób ich przegląd raz na czas.

 

8. Bieganie przed chodzeniem

Musisz zrozumieć, jak działa platforma i jak możesz to wykorzystać w swojej strategii. Jeżeli swoją przygodę zaczniesz od razu od ustawiania pełnego workflowu z generowanymi kuponami, popupami wyświetlanymi na określonych URL i całą masą dodatkowych, zaawansowanych funkcji, możesz tego pożałować szybciej niż przypuszczasz.

Jak tego uniknąć:

Zacznij małymi krokami…

  • Ustaw wiadomość powitalną do tych, którzy zarejestrowali się na Twojej stronie,
  • Przygotuj Lead Nurturing,
  • Naucz się segmentować bazę,
  • Poszukaj pomocy -porozmawiaj ze specjalistą, idź na webinar, zapytaj swojego Project Managera.