Jak Marketing Automation może usprawnić proces promowania eventów? [Wpis gościnny]

By | Październik 13, 2016

Wydarzenia pozwalają zaprezentować grupom odbiorców wybrane spośród najistotniejszych dla firmy informacje, pomagają zdobyć nowych klientów oraz wzmacniają obecność marki w świadomości odbiorców.  Jednak koszt organizacji eventu, także dla wystawców, jest wysoki, a zysk z uczestnictwa – nie zawsze łatwy do oszacowania. Z tego właśnie powodu wiele firm wybiera inne narzędzia marketingowe – te, dla których dużo łatwiej wykazać poziom podstawowych wskaźników sukcesu działań marketingowych, takich jak ROI. Jak więc przekonać potencjalnych uczestników naszego wydarzenia, że obecność na nim się im opłaci? Jak zorganizować wydarzenie, które przyniesie korzyści zarówno dla organizatora jak i dla uczestników?

Planowanie i monitoring

 

Działania poprzedzające Event

Działania które powinny poprzedzić event najczęściej koncentrują się na stworzeniu strony wydarzenia, gdzie potencjalni uczestnicy mogą dokonać wstępnej rezerwacji miejsca, zgłosić swój udział, zapoznać się z planem wydarzenia, sprawdzić listę uczestników czy zebrać podstawowe informacje o tematyce eventu. Następnym krokiem jest zazwyczaj intensyfikacja działań w mediach społecznościowych, na takich platformach jak: LinkedIn, Twitter, Facebook czy Instagram. Każdy z tych kanałów pozwala dotrzeć do innej grupy targetowej a to pomoże zmaksymalizować wielkość potencjalnego grona uczestników wydarzenia.

 

Działania w trakcie wydarzenia

Doświadczenie osób biorących udział w wydarzeniu, czy to organizatorów, czy wystawców, czy też przeciętnych uczestników, często mocno odstaje od oczekiwań. Jaka jest tego przyczyna? Zdaniem Marka Elliotta (dyrektor agencji marketingowej Sparks4Growth) “(…) jest to spowodowane brakiem innowacyjnego myślenia o kliencie, i sposobu rozumienia go, spowodowane oparciem sprzedaży na niezmienionych od lat procesach. Taki sposób działania obniża jakość doświadczenia związanego z wydarzeniem”. Podsumowując: bądź kreatywny, staraj się odróżnić od pozostałych wystawców i skup się na zaangażowaniu uczestników, a nie na promocji samego produktu.

 

 

Follow-up wydarzenia

Może wydawać się oczywistym, że główni gracze wiedzą jak generować zaangażowanie uczestników eventów. Nic bardziej mylnego! To właśnie mniej znani organizatorzy pamiętają o utrzymaniu kontaktu z uczestnikami wydarzenia po jego zakończeniu. Wysyłają wiadomości z podziękowaniem za przybycie, dołączają prezentacje, videa i zdjęcia. Takie działania nie tylko pozwalają wzmocnić pozytywny odbiór eventu, ale również zachęcają do udziału w kolejnych wydarzeniach organizatora. Ta ostatnia korzyść dotyczy także osób, które nie wzięły udziału w evencie. Warto pamiętać,że działania typu follow-up pozwalają również obniżyć koszt kampanii marketingowej kolejnych wydarzeń.

 

Gdzie ucieka potencjalny dochód?

 

Jeżeli zdecydujesz się zamknąć około-eventowe działania marketingowe wraz z fizycznym końcem wydarzenia to narażasz się na utratę potencjału który niesie ze sobą zaangażowanie uczestników związane z działaniami typu follow-up marnując wydatki poniesione w poprzednich etapach organizacji wydarzenia. Pomijając etap następujący po zakończeniu wydarzenia powodujesz, że cykl promowania wydarzenia nie domyka się i możliwe że Twoje wysiłki pójdą na marne.

Automatyzacja marketingu ułatwia utrzymanie stałego kontaktu z uczestnikami wydarzenia. Używając oprogramowania do automatyzacji marketingu możesz zaplanować każdy z etapów cyklu promocji eventu, od działań poprzedzających do follow-upu. Narzędzia do marketing automation pozwolą Ci również na integrację wielu kanałów przekazu czy też taktyk marketingowych (emaile, landing pages, formularze online) w obrębie jednej platformy. Po wprowadzeniu zautomatyzowanych działań, możesz z łatwością poprowadzić swoich uczestników poprzez cały cykl promocji wydarzenia. Analizując i wyciągając wnioski ze zgromadzonych podczas cyklu danych zdobywasz pełen zestaw narzędzi potrzebnych do zaplanowania kolejnego wydarzenia, co z pewnością przełoży się na obniżenie kosztów, oszczędność czasu oraz zasobów firmy.

Artykuł napisany we współpracy z Markiem Sean Elliottem, dyrektorem londyńskiej agencji marketingu internetowego Sparks4Growth.