Jak w prosty sposób zwiększyć OR i CTR wiadomości wysyłanych do klientów Twojego ecommerce? [Przykłady wdrożeń]

By | Styczeń 5, 2017

“Segmentować, czy nie segmentować?” nie jest już dłużej pytaniem, które zadają sobie marketerzy korzystający z baz danych klientów do prowadzenia działań promocyjnych swojej firmy. Sama w sobie, segmentacja bazy kontaktów przy wysyłkach wiadomości zwiększa współczynniki otwarć (OR) i kliknięć (CTR) maili. Jedynie 3% marketerów nie segmentuje kontaktów i liczba ta maleje z roku na rok. Patrząc od drugiej strony – w 2015r. aż 58% zysku z email marketingu pochodziło z wysyłek kierowanych do poszczególnych segmentów, podczas gdy wysyłki do całej bazy pokryły tylko 22% tej kwoty (Email Monday), z kolei Jupiter Research podaje, że przemyślane i nieprzypadkowe emaile przynoszą 18-krotnie większy przychód niż ogólne wysyłki do całej bazy.

Bazę kontaktów można segmentować na różne sposoby. SALESmanago pozwala przeprowadzić:

  • segmentację behawioralną – w oparciu o zachowania monitorowane w różnych kanałach, m.in.: na stronie WWW, offline, w aplikacji mobilnej,
  • segmentację transakcyjną – w oparciu o zachowania zakupowe, np.: częstotliwość zakupów, średnia wartość koszyka,
  • segmentację demograficzną – w oparciu o dane demograficzne, np.: wiek, lokalizacja, płeć, itp.

Segmentacja klientów jest szczególnie istotna w branży ecommerce W większości sklepów internetowych towar jest już posortowany na kategorie i osoby zainteresowane konkretnymi towarami zwykle nie oglądają nic poza nimi. W tym przypadku segmentacja bazy pozwala chociażby dopasować treść wysyłanych wiadomości do zainteresowań klienta i tym samym uniknąć zasypywania jego skrzynki wiadomościami, których na pewno nie otworzy.

Segmentację bazy danych można wykorzystywać do różnych celów: analityki, alertów dla działu sprzedaży, czy wspomnianego już wcześniej email marketingu.

Istnieje wiele oczywistych sposobów wykorzystania segmentacji bazy przy wysyłce maili. Jednym z ważniejszych jest dostosowanie komunikacji do cyklu życia klienta. Na różnych etapach podróży zakupowej potencjalny, lub istniejący klient powinien otrzymywać różne typy wiadomości, na przykład:

  • osobie po raz pierwszy odwiedzającej stronę warto wysłać wiadomości edukacyjne typu Lead Nurturing
  • osobie, która często robi zakupy warto przesłać od czasu do czasu rabat lub zaproszenie na wyprzedaż, żeby wzmocnić pozytywny wizerunek
  • osobie, która od jakiegoś czasu nie logowała się na konto warto wysłać wiadomość typu win-back

Już samo w sobie, takie działanie zwiększa wielokrotnie szansę na wzrost OR i CTR wiadomości. Według naszego działu consultingu statystyki wysyłek zmieniają się następująco po wprowadzeniu segmentacji kontaktów:

  • OR wzrasta o 16,87%
  • CTR wzrasta o 54,67%
  • Ilość opt-out maleje o 10,02%

Jak zatem jeszcze można poprawić statystyki email marketingu?

Jednym ze skuteczniejszych sposobów jest wykorzystanie różnych kont nadawczych do wysyłek różnego typu.

Przykład #1

Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep ze sprzętem sportowym i chcesz za pomocą nazwy nadawcy komunikować subskrybentom czego dotyczy dana wiadomość. Oczywiście wszystkie konta zawierają nazwę Twojego sklepu, ale dodatkowo dopisujesz takie słowa jak: Team, Rabaty, Wyprzedaż czy  Trendy. Dzięki temu odbiorcy otwierając skrzynkę i robiąc wstępną selekcję wiadomości mogą od razu zdecydować czy chcą zerknąć na maila od Ciebie. To duże ułatwienie, zwłaszcza że przy obecnym natłoku informacji takiej selekcji dokonujemy w przeciągu kilku sekund i jeżeli widzimy jako nadawcę tylko nazwę producenta, to w pośpiechu stwierdzamy, że to i tak pewnie tylko reklama, więc nie ma co sobie nią zaprzątać głowy.

Jak możesz wdrożyć to rozwiązanie – krótka instrukcja:

  1. Stwórz kilka kont wysyłkowych wchodząc w Ustawienia -> Konta E-mail i klikając w Dodaj nowe konto E-mail Marketing
  2. Wypełnij pola: Nazwa, e-mail i Nazwa wyświetlana
  3. Jeśli chcesz, żeby odpowiedzi były kierowane na adres inny niż ten, z którego wiadomości są wysyłane, to wpisz go w polu Odpowiedz do e-mail
  4. Wprowadzając kontakt do bazy nadawaj mu odpowiedni tag, który pozwoli szybko zakwalifikować daną osobę do odpowiedniej grupy wysyłkowej;
  5. Wysyłając konkretną wiadomość w polu Konto Wysyłkowe wybierz z rozwijanej listy odpowiednie konto