Marketing Automation i social media: targetowanie, przemiana fanów w klientów i nigdy więcej słodkich zwierząt | cz. I

By | Styczeń 31, 2016

Kot wśród rur PCV, pingwin na rowerze górskim, miś koala z patelnią teflonową w łapie, mem sprzed 3 tygodni: to wszystko nie są elementy strategii social media, ale efekty przypadkowego grzebalstwa po pintereście. Nie stworzysz w ten sposób ani treści, które porywają, ani tym bardziej relacji. Tracisz za to cenną energię, czas i pieniądze: efekt zupełnie nie przystaje do zainwestowanych wysiłków.

 

  1. Aplikacje

Pozwoli Ci pozyskać nie tylko fanów (czyli widownię, z którą komunikacja zależy od kaprysów Facebooka), ale potencjalnych klientów. Adresy mailowe (wspomagane masą innych danych z portalu), które zyskują w SALESmanago własną kartę kontaktu, można traktować już jako zidentyfikowanych użytkowników i włączyć w scoring oraz Lead Nurturing. Z SALESmanago możesz zintegrować z dowolną aplikacją, w tym z dziełem zewnętrznej firmy. Pamiętaj jednak, że dobra aplikacja to taka, która daje konkretną korzyść. Jeśli nie potrafisz odpowiedzieć na pytanie Dlaczego ktoś miałby skorzystać z tej aplikacji?”, daruj sobie ten interes. Są inne sposoby pozyskiwania leadów i inne formy aktywności w social media. Niektóre biznesy słabo nadają się do przełożenia ich na aplikacje Facebooka i nie ma w tym nic strasznego.

 

  1. SALESmanago i Facebook Ad Account

Nawet najlepszy kontent nie obroni się sam. Zasięg postów firmowych jest konsekwentnie ograniczany i Twoje ważniejsze komunikaty powinny być popierane płatną promocją. Jednocześnie inwestycja w reklamę na Facebooku bez precyzyjnego określenia jej odbiorców oraz monitoringu nie ma sensu. Możesz to zrobić targetując kampanię na podstawie wiedzy o klientach zarówno z Facebooka, jak i z SALESmanago (Facebook Custom Audiences).

 

  1. Zapier w służbie social media

Możesz zautomatyzować social media: łączyć kanały i np. generować regułę, dzięki której jeśli zostanie opublikowany post lub film, wtedy automatycznie we wszystkich kanałach pojawi się wzmianka o tym. Pomoże to również w komunikacji w Twoim zespole (np. jeśli pojawi się nowy tweet, informacja o nim trafi np. na Waszego slacka) albo ułatwi sporządzanie prostych raportów.

 

Możliwości jest mnóstwo: zobacz 101 sposobów na Zapier w social media

 

  1. Twórz posty-evergreeny

Sekretem najlepszych blogerów biznesowych jest umiejętność ponownego wykorzystania kontentu wysokiej jakości. Zautomatyzuje to Social Oopmh: możesz stworzyć w nim kolejkę blogowych postów-evergreenów (dobrze przyjętych, zawsze aktualnych) oraz przygotować dla każdego z nich osobne, zróżnicowane zajawki w social media.

(przeczytaj, jak dokładnie to zrobić).

 

  1. Planuj!

Automatyzacja komunikacji w social media stanowczo wspiera planowanie postów i przygotowywanie kontentu z wyprzedzeniem. Dzięki temu może znacząco zmienić Twoje przyzwyczajenia i sprawi, że będziesz mieć lepszy ogląd całości działań. Bazowa zasada, stanowiąca niejako punkt wyjścia dla tworzenia koncepcji działa zakłada, że na 10 postów w mediach społecznościowych:

  1. 5 z nich powinno być ważnym dla czytelników kontentem ze źródeł innych niż materiały marki,
  2. 3 z nich – istotnym kontentem ze strony marki, eksperckim, oryginalnym
  3. 2 z nich powinno być luźniejszą, mniej formalną treścią, może nawet żartobliwą, niezwiązaną bezpośrednio z biznesem.

Naturalnie, nie jest to żaden uniwersalny przepis, ale warto stworzyć sobie analogiczny zestaw, obrazujący proporcje, jakie chcemy zachować.