Najczęściej zadawane pytania o email marketing, cz. 1

By | Lipiec 17, 2015

Email Marketing Concept.Email marketing, z uwagi na swoją ogromną skuteczność, budzi sporo emocji. Jak go robić z głową? Zadajecie nam masę pytań, szukając optymalnych rozwiązań dla Waszych firm. Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na te, które pojawiają się najczęściej.

1. Jaka jest optymalna częstotliwość wysyłania maili?

Co najmniej raz w miesiącu. Wysyłanie mailingu rzadziej wywoła poważne kłopoty z dostarczalnością: nie tylko klient może nas nie pamiętać, ale jego skrzynka pocztowa może w ogóle nie dopuścić wiadomości od nas, nie widząc wcześniejszych interakcji. Bez widocznej regularności wysyłki tracą sens.

Najlepiej ustalić częstotliwość metodą testów oraz zaoferować opcję otrzymywania newslettera rzadziej.

2. Kiedy wysyłać maile?

Mówi się, że najlepsze są wtorki, środy i czwartki. Można spekulować bez końca:

  1. W poniedziałek i piątek ludzie przestawiają się z trybu weekendowego na pracę i odwrotnie, więc trudniej wtedy zdobyć ich uwagę,
  2. Mailingi słane w piątek mają wysoki wskaźnik otwieralności (ale i wypisań), a najlepiej przyjmowane są niedzielne wiadomości,
  3. Newslettery wysyłane w poniedzałki przynoszą najwięcej zysku – według Experian 2012 Q4 Email Benchmark Report
  4. Najlepiej wysłać mail wieczorem, k. 20, kiedy użytkownicy będą po pracy, po kolacji i odpoczywają (jako że odpoczynek jest równoznaczny z czytaniem maili, szczególnie newsletterów).
  5. Najlepiej wysłać mail rano, zanim zostanie przytłoczony przez inną korespondencję.

Wniosek? Każdą teorię da się udowodnić. Wykluczające się porady znajdują racjonalne wytłumaczenia.

W wypadku newslettera metoda spekulacji nie na wiele się zda. Po prostu testuj, a najlepiej dostosuj czas wysyłki do preferencji indywidualnego użytkownika.

3. Czy poszczególne branże mają optymalne dni na wysyłkę?

Nawet jeśli tak, to wie to również Twoja konkurencja i bombarduje Twoich odbiorców własnymi komunikatami w tym samym czasie.

Dlatego też nawet jeśli obiektywnie czwartek jest świetny dla klientów Twojej branży, to w tej konkretnej sytuacji ta wiedza nie na wiele się zdaje. Patrz kontekstualnie: monitoruj zwyczaje konkurencji i do nich również dopasuj swój kalendarz.

4. Ile artykułów powinno się znaleźć w newsletterze?

Powiada się, że optymalna ilość artykułów to 3 – 5. Jednak newslettery mogą się różnić między sobą gęstością.

  • Obfite, zawierają dużo informacji, dopieszczone, konceptualne i wysyłane rzadziej. Świetnie się sprawdzą, jeśli prowadzisz biznes kreatywny albo chcesz edukować klientów.
  • Konkretne, krótkie, dotyczą jednego konkretnego celu – wtedy odbiorca dostaje czytelny komunikat, co ma zrobić (np. zapisać się na event, kupić towar w krótkiej i dużej promocji)

Ustalenie indywidualnej proporcji między tymi dwoma biegunami zajmuje nieco czasu. Być może Twoi użytkownicy chętnie przeczytają raz na dwa tygodnie wyjątkowy, długi, przypominający magazyn newsletter? A może lepiej reagują na małe porcje? Z małymi porcjami wiąże się jednak większa częstotliwość, a tu łatwo o zirytowanie odbiorców.