PrestaShop i SALESmanago Marketing Automation zintegrowane!

By | Lipiec 29, 2014

prestaE-commerce jest jednym z tych sektorów na rynku, które najczęściej wdrażają rozwiązania z zakresu Marketing Automation. Ostatnio do grona platform sklepowych zintegrowanych z systemem SALESmanago dołączyła również PrestaShop – jedna z największych i najczęściej wykorzystywanych platform tego typu. Dzięki tej integracji każda firma korzystająca z jej usług uzyska dostęp do całkowitej funkcjonalności systemu i w pełni zintegruje swój sklep z narzędziem za pomocą zaledwie kilku kliknięć.

PrestaShop to platforma sklepowa należąca do tej samej rodziny co na przykład serwis Magento. Aktualnie jest ona jednym z najważniejszych graczy na rynku e-commerce na świecie i niekwestionowanym numerem jeden w tej materii w Europie. Pochwalić się może prawie 4 milionami pobrań oraz 310 wbudowanymi funkcjami, a nad jej oprogramowaniem pracuje 70 ekspertów, którzy codziennie dokładają wszelkich starań aby spełnić oczekiwania wszystkich użytkowników, jak i umożliwić im osiągnięcie sukcesu w handlu internetowym. Integracja z systemem SALESmanago Marketing Automation idealnie uzupełnia funkcje sklepowe z możliwością prowadzenia skutecznych działań marketingowych i sprzedażowych.

SALESmanago Marketing Automation identyfikuje i monitoruje zachowanie konkretnych osób na stronie WWW sklepu oraz w realizowanych działaniach marketingowych i sprzedażowych. Na tej podstawie powstaje profil behawioralny każdego potencjalnego i aktualnego klienta firmy. W oparciu o informacje o zachowaniu osób system automatycznie segmentuje klientów i pozwala uruchamiać automatyczne spersonalizowane komunikaty w wybranym przez operatora kanale marketingowym. Dodatkowo, dane behawioralne mogą zostać automatycznie uzupełnione o informacje transakcyjne, dzięki czemu zupełnie inne wiadomości otrzyma osoba, która kupuje coraz mniej, a zupełnie inne ta, która kupuje coraz więcej lub ta, której zakupy utrzymują się na stałym poziomie. Stosując Marketing Automation sklepy internetowe zaczynają docierać z informacjami i ofertami idealnie dopasowanymi do preferencji każdego z klientów, w odpowiednim czasie i kanale komunikacji.

Integracja SALESmanago Marketing Automation i PrestaShop

Połączenie obu rozwiązań opiera się na instalacji w platformie sklepowej specjalnie opracowanej wtyczki(pluginu). Techniczna instrukcja uruchomienia integracji znajduje się tutaj: Integracja z platformą sklepową PrestaShop

Co obejmuje i jak przebiega integracja?

Integracja polega na zainstalowaniu wtyczki i podaniu kilku informacji niezbędnych do skutecznego połączenia systemów. Zaczynamy od zalogowania się w obu platformach następnie wykonujemy 3 proste kroki.

1. Umieszczamy kod monitorujący SALESmanago

Wdrożenie kodu monitorującego polega na skopiowaniu go z SALESmanago z menu Ustawienia>Integracja i wklejeniu do pliku footer.tpl w PrestaShop. Musimy pamiętać, aby nie dokonać żadnych zmian w kodzie monitorującym.

2. Instalujemy wtyczkę (plugin)

W panelu PrestaShop w zakładce moduły wybieramy opcję „dodaj nowy moduł” i następnie wybierz plik. Tutaj wybieramy pobrany wcześniej plugin SALESmanago i klikamy prześlij moduł. Zaraz po instalacji wprowadzamy kilka podstawowych parametrów niezbędnych do autoryzacji połączenie między systemami. Wszystkie znajdziemy w zakładce SALESmanago>Ustawienia>Integracje. Będziemy potrzebować:

  • ID klienta;
  • API Secret;
  • e-mail;
  • endpoint.

3. Integrujemy newsletter i zgody na wysyłki marketingowe

Integracja wysyłek newsletterów i przekazywania zgód na otrzymywanie wiadomości marketingowych oraz ich wycofywania odbywa się całkowicie automatycznie. Jednak, żeby było to możliwe musimy zrobić dwie rzeczy. Pierwsza będzie polegać na zmianie kilku parametrów w odpowiednim pliku w PrestaShop. Druga to wklejenie linków Opt-in/Opt-out callbacks. Dzięki nim możliwe jest automatyczne przesłanie między systemami informacji, że dany użytkownik właśnie wyraził lub cofnął zgodę. Dokładny opis koniecznych zmian dostępny jest tutaj: Integracja z platformą sklepową PrestaShop

Po zainstalowaniu wtyczki nastąpi:

  1. Integracja formularzy na stronie sklepu:
    • Formularz rejestracji nowego użytkownika
    • Formularz logowania do sklepu dla istniejących użytkowników
    • Formularz zapisu na newsletter
    • Koszyk zakupowy – automatyczna informacja o dokonywanych zakupach i porzuceniu koszyka
    • Automatyczna synchronizacja zgód na otrzymywanie wiadomości marketingowych
  2. Rozpoczęcie monitorowania kontaktów w sklepie internetowym
  3. Integracja i przesłanie wszystkich danych o użytkownikach z platformy sklepowej do SALESmanago Marketing Automation

Opisana wtyczka została stworzona we współpracy z firmą  Waynet, która zajmuje się tworzenie rozwiązań dedykowanych dla e-commerce.

Co zyskujemy dzięki integracji

1. Identyfikacja i monitorowanie zachowania osób wchodzących do sklepu internetowego

System monitoruje zachowanie konkretnych osób przeglądających ofertę sklepu. W dużym uproszczeniu – pełni rolę klasycznej ekspedientki, która śledzi ruch wszystkich klientów wewnątrz sklepu i obserwuje jakimi produktami i w jakim stopniu są zainteresowani. Następnie, na tej podstawie  buduje ich profil. Dzięki temu wiemy czym dokładnie są zainteresowani poszczególni użytkownicy i na jakim etapie podejmowania decyzji zakupowej obecnie się znajdują. Pozwala to automatycznie reagować w kluczowych sytuacjach poprzez komunikowanie się z klientem i pomaganie mu w podjęciu decyzji o zakupie.

Digital-Body-Language-salesmanago1

2. Dynamiczne wiadomości e-mail z dopasowaną ofertą

Posiadając wiedzę jakimi produktami zainteresowani są poszczególni klienci oraz kiedy odwiedzają stronę WWW możemy bardzo dokładnie targetować wysyłane im oferty. System automatycznie wybiera produkty, którymi zainteresowany jest konkretny klient, umieszcza je w szablonie wiadomości i wysyła w odpowiednim momencie. Bardzo często taka oferta wysyłana jest wtedy, kiedy klient odwiedzi sklep, przejrzy kilka produktów, ale w trakcie wizyty nie dokona zakupu. Wtedy system automatycznie generuję taką wiadomość i wysyła na przykład 3 godziny od wizyty. Tego typu wiadomości, dopasowane pod względem czasu i treści wysyłki do indywidualnego odbiorcy, osiągają średnio 400% wyższe wskaźniki konwersji, ich OR i CTR dochodzi do odpowiednio 44% i 18%.

maile_dopasowaneprzychód3

3. Wiadomości e-mail z porzuconym koszykiem

Jeszcze ważniejszym sygnałem świadczącym o chęci dokonania zakupu jest dodanie produktów do koszyka zakupowego. Zdarza się, że klienci nie kupują produktów, które dodali do koszyka. Wtedy mówimy o porzuconym koszyku. W takiej sytuacji SALESmanago może automatycznie wysłać zawartość porzuconego koszyka wraz z ofertą rabatu lub darmowej wysyłki. Automatyczne wysyłanie wiadomości e-mail zawierających porzucony przez klienta koszyk i przypominający o możliwości jego wykupienia skutecznie ogranicza ilość porzuceń. Dodatkowo, często wpływa to na zwiększenie średniej wartości zakupów, gdyż klienci starają się maksymalnie wykorzystać stały koszt dostawy.

4. Rekomendacje produktowe na stronie sklepu

Mechanizm, który dopasowuje produkty wysyłane w wiadomości e-mail do profilu użytkownika może równie skutecznie wyświetlać dopasowane produkty w formie ramek produktowych na stronie internetowej sklepu.

5. Dopasowane i personalizowane formularze kontaktowe

Formularz kontaktowy również może dopasowywać się do zachowania osób odwiedzających stronę WWW. W zautomatyzowany sposób może dopasowywać on swoją treść do przebiegu wizyty anonimowych i zidentyfikowanych użytkowników strony WWW. Dzięki temu zaoferuje on pomoc przy wyborze produktu, którego poszukuje dany klient. Im lepiej dopasowana treść formularza kontaktowego do potrzeb poszczególnych klientów, tym więcej konwersji i pozyskanych kontaktów.

Więcej informacji na temat wykorzystania Marketing Automation w e-Commerce można znaleźć TUTAJ.