TED Talks dla Marketerów: John Gerzema, Kevin Allocca, Renny Gleeson

By | Wrzesień 17, 2015

Wracamy z kolejną porcją inspirujących TED Talks, które powinni oglądać marketerzy, by poprawić swój wartsztat. Dziś trójka fascynujących prelegentów: John Gerzema o tym, jak kryzys zmienił klientów, Kevin Allocca o tym, czemu jedne filmy stają się viralami, a inne nie, oraz Renny Gleeson z historią strony błędu 404.

Enjoy!

 

John Gerzema, The Post Crisis Consumer

Trwa: 16 min. 34 sek.

Problem: Co zmienił kryzys w zachowaniach klientów? Przede wszystkim zwiększył ich samodzielność i niezależność oraz osłabił zaufanie do rynku i jego własnych systemów regulacyjnych. Konsument po kryzysie wie, że tak naprawdę sam musi podejmować decyzje i radzić sobie z konsekwencjami wyborów.

Styl: O ile dwaj poprzedni mówcy stawiali na bezpretensjonalność i kreatywność, którymi chcieli zaskoczyć i uwieść odbiorcę, o tyle Gerzema uderza w tony apokaliptyczne. Miejscami brzmi jak starotestamentowy prorok, który grzmi o konieczności zmiany. Na wywołanie tego efektu nakłada się wiele czynników: dobór słownictwa (kryzys, zmiany na zawsze), budowa krótszych, prostszych zdań, a nawet tembr głosu. Jeśli masz chwilę, puść obok siebie dwa filmy – Godina i Gerzemy. Zobacz, jak różni się tembr ich głosu.

Kazania bywają popisowymi przykładami sztuki perswazji. To ważne źródło inspiracji! Odwołują się do strachu – wywołują poczucie winy i wprowadzają Cię w stan zagrożenia.

Wnioski:

  • Kryzys uderzył nie tylko w Ciebie – uderzył też w Twoich klientów, zmieniając reguły gry. Musisz dbać o odzyskanie ich zaufania.
  • Przygotuj się na zwiększenie samodzielności klientów.
  • Kiedy przygotowujesz prezentację, możesz uderzyć w tony kaznodziejskie, ale pamiętaj, by robić to umiejętnie – odwołuj się do końca, kryzysu, przełomu, i wskazuj na nieuchronną potrzebę zmiany. Nie przesadź jednak z kaznodziejstwem, bo prezentacja wyda się zabawna, nie poważna.

Kevin Allocca, Why Videos Go Viral

Trwa: 7 min. 20 sek.

Problem: Dlaczego wszyscy widzieliśmy kota Nyan Nyan, a video promujące Twoje firmy ma 167 obejrzeń (z czego większość nabiłeś sam, nawet nie próbuj zaprzeczać)? Kevin wskazuje na 3 czynniki:

  1. Liderzy: jeśli film spodoba się influencerom, jego oglądalność wzrasta błyskawicznie,
  2. Uczestnictwo: odbiorcy kochają filmy, które nie chcą być tylko oglądane, ale proszą o parodię czy przeróbkę. Dzisiejszy styl konsumpcji treści nie jest już pasywny, lecz odwołuje się do twórczych mocy użytkowników. Wolimy uczestniczyć wszyscy w jednym trendzie wokół jakiegoś filmu niż tylko biernie oglądać.
  3. Przygodność: ludzie kochają filmy, w których zdarza się coś, czego nie dało się przewidzieć. Np. kojarzysz nagrania, w których ktoś nagle się poślizgnął lub upadł? Element nieprzewidywalności czyni je tak zabawnymi.

Styl: Kevin łączy sprawnie dwie pozornie wykluczające się cechy: twardą analitykę i poczucie humoru. Przez urok osobisty i żarty prezentacja wydaje się lekka i nie widzisz ciężkiej pracy materiałowej i badawczej, na której się opiera – a niewątpliwie taka zaszła.

 

Wnioski:

  • Da się połączyć poczucie humoru i solidność. Zawsze upewniaj się, że zrobiłeś swoją robotę i dostarczasz odbiorcom realną wartość, a nie jedynie banały opakowane w błyskotliwe, zabawne sformułowania.
  • Wykresy zawsze działają.
  • Kiedy slajdy prezentacji stanowią klucz Twojego wystąpienia, nie zwalnia Cię to z obowiązku przygotowania komentarza. To właśnie to, co mówisz, nada sens prezentacji jako całości.

Renny Gleeson, 404, the story of a page not found

Trwa:4 min 7 sek.

Problem: Doświadczenie strony 404 jest frustrujące. Firmy, na które powołuje się Renny, pokazują, jak można je rozegrać w zabawny, twórczy sposób.

Styl: Gleeson od samego początku staje tu po stronie klienta i jego interesy chce reprezentować: skupia się na doświadczeniach klienta i na jego przeżyciach. Zwróć uwagę na naturalny, konwersacyjny ton.

Wnioski:

  • Wybór tematu to 60% sukcesu. Jeśli go dobrze ukształtujesz od początku, potem będzie Ci łatwiej kierować narracją, nie mówiąc już o tym, że dobry temat działa jak magnes
  • Szukaj nieoczywistych zjawisk w swoim biznesie: zamiast opowiadać wciąż o tym samym, odważ się na oryginalność i opisz zagadnienie z innej perspektywy. Zaufaj swoim przeczuciom.

Teraz, w komentarzach, czekamy także na Wasze ulubione TED-y!

Więcej wiedzy dla marketerów na blogu Marketing Automation.