TED Talks dla Marketerów: Malcolm Gladwell, Seth Godin

By | Wrzesień 17, 2015

Dwaj guru marketingu i nowego myślenia o komunikacji z klientem: Malcolm Gladwell i Seth Godin. Zwróćcie uwagę nie tylko na samą treść, ale i na formę: w jaki sposób Ci mówcy przykuwają uwagę swoich odbiorców? Co sprawia, że dobrze się ich słucha? Dlaczego magnetyzują? Mamy nadzieję, że zainspirują Cię do prowadzenia lepszych działań marketingowych i nauczą lepiej opowiadać.

 

1. Malcolm Gladwell, Choice, Happiness, and Spaghetti Sauce

Trwa: 17 min.

Problem: Zamiast poszukiwać jednego idealnego smaku (produktu/ oferty/ usługi) dla Twoich klientów, powinieneś raczej dostrzec ich różnorodność i starać się – dzięki analizie ich zachowań – dostarczyć wachlarz opcji, które pozwolą zaspokoić każdego z nich. Najlepszym sposobem na stworzenie produktu, który kochają klienci, jest pytać ich dokładnie o to, czego chcą, i działanie zgodnie z ich instrukcjami. Zmień sposób myślenia o Twojej roli! Coraz ważniejsza w codziennej pracy marketera jest zdolność słuchania: interpretacja danych, szukanie okazji do konwersacji z klientami, analityczne usposobienie.

Styl: Narracja Gladwella jest niezwykle bogata i zmysłowa – zwróć uwagę, że Malcolm stara się zawsze podawać jak najbardziej konkretne określenia, nawet gdy mówi o elemencie tła czy o metaforze. Unika ogólników jak ognia! Zwróć też uwagę, jak sprytnie wykorzystał temat prezentacji, związany z jedzeniem, do zawarcia smakowitych słów. To pozwoliło silniej oddziałać na odbiorcę, mocniej go zaangażować.

Także swój argument o nowym obliczu komunikacji Gladwell ilustruje plastycznymi przykładami. Dobiera też nieoczekiwane zestawienia (jest w tym niekwestionowanym mistrzem): czy spodziewałeś się, że sos pomidorowy ma coś wspólnego z marketingiem? Czy wiedziałeś, że stoi za nim ekscytująca historia?

Wnioski:

  • słuchaj klienta: rób ankiety, research, grupy fokusowe, analizuj dane
  • nie myśl o produkcie idealnym, ale dostrzeż, jak zróżnicowani są Twoi odbiorcy: każdy z nich potrzebuje indywidualnego rozwiązania!
  • używaj jak największej konkretnych przymiotników, które odwołują się do zmysłów, do doświadczenia słuchaczy – w ten sposób pobudzisz wyobraźnię!
  • Aby udowodnić swoją tezę, poszukaj niecodziennych, zaskakujących porównań czy przykładów.

2. Seth Godin, How to get your ideas to spread

Trwa: 18 min. 58 sek.

Problem: Reklama w tradycyjnych mediach (prasa, telewizja) pozwalała marketerom promować średni produkt, po prostu przez natrętną komunikację. Kiedy media nie były tak rozproszone jak dziś, wystarczyło po prostu wykupić miejsce czy czas antenowy. Jednak dziś, gdy każdy użytkownik sam kreuje swoje medialne uniwersum, zadanie marketera staje się trudniejsze. Jak możemy rozprzestrzeniać nasze pomysły (produkty, przekonania, opowieści) na większą skalę w erze rozdrobnienia mediów?

Seth ma 2 rady: po pierwsze, stwórz coś wyjątkowego, coś, o czym ludzie będą chcieli opowiadać. Mamy zbyt dużo takich samych produktów czy identycznych, wyciętych jak z szablonu kreacji reklamowych. Po drugie, wiedz, że nie mówisz juz do szerokiej publiczności, ale do wielu małych grup.

Styl: Seth, podobnie jak Gladwell, stara się przepełnić swoja narrację konkretami i szczegółami oraz stara się uplastycznić wypowiedź przez nieoczekiwane zestawienia (spodziewałeś się tej fioletowej krowy?).

Ważną rolę pełni tu subtelna ironia, która pozwala mu nieco wyolbrzymiać absurd reklam, które krytykuje. Jednocześnie dzięki tej łagodnej krytyce zdobywa naszą sympatię: widzimy w nim sceptyka, który jest po naszej stronie, przeciw słabej, masowej reklamie.

Wnioski: 

  • Nie musisz być śmiertelnie poważny, by zdobyć zaufanie odbiorców. Trochę ironii nie zaszkodzi.
  • „Dobre” to dziś za mało. Twoje kreacje muszą być wyjątkowe, takie, o których chce się opowiadać, muszą się wyróżniać.

Za chwilę kolejna porcja inspirujących TED-ów, ale już teraz czekamy na Wasze typy – piszcie w komentarzach, jakie wykłady cyklu zrobiły na Was największe wrażenie.

Czytaj więcej na blogu Marketing Automation.