Zapomnij o wszystkim, co wiesz na temat marketing automation dla B2C. Porozmawiajmy o Customer Value Marketing – nowym podejściu do marketingu dla B2C i Sklepów Online

By | Październik 7, 2016

Prawdopodobnie słyszałeś już ten wyświechtany frazes: „Coraz więcej marketerów B2C adaptuje strategie przeznaczone dla sektora B2B”. Został on ukuty kilka lat temu przez czołowych analityków Marketing Automation, a następnie rozpromowany przez wszystkie większe amerykańskie firmy tworzące tego typu rozwiązania. Dziś, po 5 latach dostarczania, zarządzania i ulepszania platformy Marketing Automation ponad 6000 firm na całym świecie stwierdzam z całą pewnością: To podejście jest absolutnie błędne!

Grzegorz Błażewicz, CEO i Założyciel SALESmanago

 

Proces zakupowy w B2B diametralnie różni się od tego w B2C

Zrozumiałym jest, że firmy B2C i esklepy coraz częściej sięgają po platformy klasy marketing automation, lecz głupotą jest sprzedawać im dokładnie ten sam produkt co tym z B2B i jeszcze tłumaczyć ustami analityków, ze powinni przejąć w pełni ich rozwiązania.

Rzućmy okem na proces zakupowy rodem z B2B. Mamy w nim do czynienia z lejkiem sprzedażowym, który wygląda +/- w ten sposób:

Lead (MQL – Marketing Qualified Lead) > Lead Nurturing > Zainteresowany (SQL – Sales Qualified Lead) > Webinar > Oferta > Oferta zaakceptowana > Domknięcie umowy > Klient

Prawdopodobnie wszystkie systemy zarządzania procesami kampanii marketingowych, na wszystkich dostępnych platformach do automatyzacji marketingu są stworzone, żeby obsługiwać ten linearny model zakupowy. Czy na serio wierzycie, że proces w B2C i esklepach wygląda dokładnie tak samo?!

Podpowiadamy: NIE!

 

Po 5 latach gromadzenia doświadczenia w dostarczniu rozwiązań marketingowych esklepom i firmom B2C chcemy przedstawić Wam naszą własną filozofię – zupełnie nowe podejście do tworzenia strategii marketing automation. Nazwaliśmy ją Customer Value Marketing, I mamy szczerą nadzieję, że Wy – Marketerzy ocenicie ją jako interesującą i wartą pochylenia się przez dłuższą chwilę. 

Customer Value Marketing – prawdziwym wyzwaniem jest podniesienie wartości klienta w czasie

Customer Value Marketing redefiniuje tradycyjnie pojmowany marketing outbound dzięki wdrożeniu zaawansowanych metod segmentacji klientów. Bazują one na analityce RFM (Recency – czas od ostatniego zakupu, Frequency – częstotliwość zakupów, Monetary – wartość zakupów) wspartej analizą behawioralną (Digital Body Language). Mogą zostać użyte do stworzenia wielokanałowej struktury automatyzacji procesów marketingowych, aktualizowanej w czasie rzeczywistym i uwzględniającej pełen cykl życia każdego z klientów: od lead generation, aż po stworzenie najbardziej precyzyjnego i wartościowego segmentu oraz tworzenie i pielęgnację długoterminowych relacji.

 

 

RFM Marketing Automation – nowe podejście do automatyzacji marketingu dla Sklepów Internetowych i firm B2C

Techniką leżącą u podstaw Customer Value Marketing jest oparta na RFM automatyzacja marketingu, wykorzystująca dynamiczną segmentację klientów uzależnioną od przeprowadzonych transakcji i wspartą danymi behawioralnymi danego klienta na platformie Marketing Automation. 

Moduł RFM na bieżąco segmentuje kontakty w oparciu o dokonywane przez nich transakcje, ich częstotliwość, wartość i aktualność i może być wzbogacony o dane behawioralne. Dzięki temu możemy na bieżąco dopasowywać komunikację m.in w takich kanałach jak:

  • email Marketing i dynamiczne wiadomości e-mail
  • dynamiczne i personalizowane treści na stronie WWW
  • sieci reklamowe w Social Media (Facebook Custom Audiences)
  • mobile marketing (SMS, Aplikacje Mobilne)
  • kampanie telemarketingowe dla konkretnych segmentów kupujących

Automatyzacja procesów marketingowych umożliwia reagowanie na wszelkie pożądane oraz negatywne zachowania Klientów w czasie rzeczywistym. Dodatkowo, automatyzacja w RFM może służyć również do zarządzania kontaktami wewnątrz firmy, np. poprzez dodanie kontaktu do odpowiedniego etapu kampanii sprzedażowej.