6 porad na początek pracy z Marketing Automation – część pierwsza.

By | Grudzień 30, 2014

startPopularność systemów Marketing Automation nieustannie rośnie, podobnie rośnie też grupa ich użytkowników. Narzędzia Marketing Automation, to obok zupełnie nowych możliwości, również nowe podejście do samego marketingu. Skuteczne ich wykorzystanie wymaga odpowiedniego podejścia do komunikacji z konsumentami, a wielu zaczynających spotyka podobne problemy. Korzystając z doświadczenia zebraliśmy kilka kluczowych porad dla każdego, kto zamierza rozpocząć pracę z Marketing Automation.

Małe i średnie firmy wchodzące do świata Marketing Automation najczęściej nie posiadają dużego zaplecza marketingowego i napotykają podobne problemy. Pierwsza najważniejsza rzecz to zmiana w myśleniu o komunikacji marketingowej, ponieważ Marketing Automation to nie tylko narzędzia, to również nowa koncepcja. W zgodzie z nią skupiamy się na dostarczeniu potencjalnym i aktualnym klientom istotnych dla nich informacji, w czasie kiedy ich potrzebują i za pomocą optymalnego środka przekazu. Teoretycznie proste i łatwe do zrobienia. Często pojawia się pytanie jak poznać potrzeby klienta lub w jaki sposób dostarczyć treści i które z nich będą odpowiednie? Poniżej kilka informacji, które pomogą rozwiać wątpliwości i w odpowiedni sposób podejść do automatyzacji marketingu i sprzedaży.

1. Marketing i sprzedaż powinny działać RAZEM.

Jednym z fundamentów sukcesu w Marketing Automation jest połączenie pracy marketingu i sprzedaży. Najłatwiej jest to zrobić dając im wspólne środowisko pracy i ułatwiając komunikację. Sprzedaż powinna dokładnie wyjaśnić marketingowi przebieg procesu sprzedażowego. Dzięki temu będą mogli sprawdzić czy ich działania przekładają się lepszy przebieg sprzedaży i w efekcie zmierzą swoją skuteczność. Istnieją dwa sposoby osiągnięcia takiej sytuacji. Możemy zintegrować już wykorzystywany CRM z systemem Marketing Automation lub przenieść działania sprzedażowe do modułu CRM zawartego w Marketing Automation. Tak czy inaczej, pozwolimy obu działom na wymianę informacji i wspólną pracę.

2. Step by step

Zgodnie z powiedzeniem „Nie od razu Kraków zbudowano” pracę w nowym systemie zacznijmy od pierwszych małych kroków. W wypadku SALESmanago będzię to o tyle łatwiejsze, że każdy z klientów otrzymuje bezpłatny pakiet startowy i dedykowanego opiekuna, który wdroży pierwsze działania. Dobrym pomysłem na początek będzie:

  • przeniesienie wysyłek e-Mail Marketingowych;
  • ustawienie prostych alertów sprzedażowych;
  • integracja skrzynek handlowców;
  • integracja formularzy kontaktowych;
  • przygotowanie i uruchomienie pierwszych autoresponderów.

Tych kilka rzeczy pozwoli lepiej zobaczyć możliwości zakupionego rozwiązania i dostarczy podstawowej wiedzy do budowania bardziej zaawansowanych kampanii.

3. Zabójcza rutyna i efekt autopilota

Automatyzacja procesów pozwala zaoszczędzić wiele czasu potrzebnego na realizację mechanicznych czynności i poświęcić go na bardziej twórcze zadania. Jednak imo dużych możliwości Marketing Automation to nadal po prostu narzędzia i raz stworzony proces może przestać poprawnie działać. Dlaczego? Najczęściej z powodu zmian zewnętrznych. Świetnym przykładem jest automatyczny Lead Nurturing po uzupełnieniu formularza. Wystarczy, że ktoś z IT zmodyfikuje stronę WWW i zmieni sposób integracji formularza kontaktowego. System przestanie otrzymywać sygnał do rozpoczęcia działań i proces się zatrzyma. Dlatego warto raz na jakiś czas samemu przejść przez automatyczne kampanie i upewnić się, że wszystko działa poprawnie.

Druga część wpisu znajduje się tutaj.