Czy marketing mobilny to tylko SMSy?

By | Lipiec 15, 2017

Odpowiedź na pytanie postawione w tytule jest raczej prosta. Nie będziemy Was trzymać w niepewności – w dobie smartfonów każdy przedsiębiorca, który ograniczy korzystanie z kanału mobile do wysyłki SMSów jest raczej spalony. Postęp techniki i zmiana przyzwyczajeń konsumentów poskutkowały powstaniem zarówno kilku nowych sposobów wykorzystania kanału mobile jak i adaptacją starszych na potrzeby nowych technologii. Przyjrzyjmy się zatem jakie możliwości komunikacyjne otwiera przed marketerami ten kanał i jak do tego wszystkiego ma się automatyzacja marketingu.

Aplikacje

Powiadomienia push i in-app

Patrząc na statystyki (80% internautów posiada smartfona, a 90% czasu przy telefonie spędzamy w aplikacjach) łatwo dojść do wniosku, że to właśnie aplikacje mobilne są przyszłością jeżeli chodzi o marketing w kanale mobile. Dzięki połączeniu z platformą do automatyzacji marketingu mobilnego, aplikacje mogą służyć zarówno do profilowania behawioralnego użytkowników smartfonów, uzupełniania danych w CRM o informacje z tego kanału, jak i do prowadzenia spersonalizowanej komunikacji z użytkownikami.

Skutecznym narzędziem służącym do komunikacji z użytkownikami apek są powiadomienia push czyli krótkie informacje wyświetlające się na ekranie telefonu nawet jeśli aplikacja jest wyłączona. W zależności od potrzeb, mogą mieć różną formę:

Powiadomienia tekstowe – przypominają stare, dobre SMSy. Składają się głównie z tekstu pisanego, choć mogą mieć dodany mały obrazek.Ten typ powiadomień świetnie sprawdza się do przekazywania ofert, informowania o postępach w grze, czy przesyłania wiadomości reaktywujących uśpionych użytkowników.

  • Powiadomienia tekstowe – przypominają stare, dobre SMSy. Składają się głównie z tekstu pisanego, choć mogą mieć dodany mały obrazek. Zaczynają się od tytułu – ciągu pogrubionych znaków wyświetlanych ponad właściwą wiadomością – mającego na celu przyciągnąć uwagę odbiorcy, oraz z właściwej treści. Ten typ powiadomień świetnie sprawdza się do przekazywania ofert, informowania o postępach w grze, czy przesyłania wiadomości reaktywujących uśpionych użytkowników
  • Powiadomienia dialogowe – jak nazwa wskazuje, służą one do prowadzenia dialogu z użytkownikiem, poprzez zadawanie prostych pytań i oferowania możliwości wyboru jednej z dwóch odpowiedzi. Najlepiej nadają się do robienia szybkich ankiet, bądź proszenia o zgodę na konkretne akcje.
  • Powiadomienia URL – ten typ powiadomień służy do przekierowywania użytkowników na dowolne strony WWW, głównie dedykowane landing page, ale także do dowolnego ekranu aplikacji przez użycie tzw. głębokiego linkowania. Pozwala to nie tylko na zbieranie danych z formularzy, ale także na kierowanie ruchu w te części aplikacji, które nie są wystarczająco eksplorowane przez użytkowników.
  • Powiadomienia in-app – jest to specyficzny rodzaj powiadomień działających tylko w momencie, kiedy aplikacja jest uruchomiona. Wykorzystuje się je do informowania o aktualizacjach, bądź do reagowania na bieżące zachowanie w aplikacji. 

Reklamy w aplikacjach

Bardzo często ceną za darmową wersję aplikacji jest zgoda na wyświetlanie reklam. Najczęściej są to banery i video.Treści wizualne są najchętniej przyjmowane przez odbiorców w kanale mobilnym. Ma być szybko, przejrzyście i kolorowo. Reklamy dobierane są na podstawie profili użytkowników dzięki zastosowaniu mechanizmu RTB.

Strony WWW

Smartfony służą także do przeglądania stron w sieci i tego również powinieneś być świadomy. Proces projektowania powinno zaczynać się od stworzenia wersji dla użytkowników urządzeń mobilnych, a dopiero potem dostosowywać widok i zawartość pod kątem większych ekranów.

Responsywność

Pierwszym zagadnieniem, które należy sobie przyswoić jest responsywność strony, czyli jej zdolność dopasowania się do szerokości ekranu, na którym jest wyświetlana.  Według przeprowadzonych przez Google badań, aż 61% użytkowników niechętnie wraca do stron, które nie były dopasowane do ich urządzenia, a 40% z nich po wejściu na nieresponsywną stronę natychmiast przeszło na stronę konkurencji. Warto pamiętać również o odchudzeniu witryny – tak aby nie “pożerała” transferu danych komórkowych i ładowała się szybciej.

Optymalizacja

Dobra strona powinna być również zoptymalizowana pod urządzenie mobilne. Wszystkie ważne bannery, przyciski i formularze powinny się znaleźć „w zasięgu kciuka”, przy czym nie powinny zaciemniać obrazu całej strony. Dodatkowo warto również poprawić przejrzystość designu. Strona powinna być przejrzysta i nieprzeładowana ozdobnikami, mrugającymi reklamami czy zbędnymi ikonkami.

Wyszukiwarka

Ponieważ już w 2015 roku Google zwróciło baczną uwagę na użytkowników mobilnych i zaczęło faworyzować przy wyszukiwaniu mobilnym strony, które są dostosowane do tego kanału, warto pamiętać również o odpowiednim zmodyfikowaniu strategii SEM. Budując kampanię, zbuduj warianty landing page zarówno dla użytkowników mobile, jak i dla pozostałych. Pamiętaj o zróżnicowaniu doboru fraz kluczowych:  wyszukanie ze smartfona będzie mocniej osadzone w kontekście miejsca i czasu, w którym znajduje się dany użytkownik – będzie on na przykład szukał miejsca na biznesowy lunch z partnerem w konkretnej części miasta.

Email Marketing

Większość maili w pierwszej kolejności jest otwierana na telefonie, a jeżeli okażą się interesujące, są później otwierane na laptopie lub komputerze. Jak łatwo wykoncypować, pierwszą linią ataku jest tutaj nagłówek wiadomości. 

Sam email powinien być responsywny, tak, żeby użytkownik nie musiał w nieskończoność scrollować po ekranie telefonu, żeby przeczytać wiadomość (SPOILER: w takiej sytuacji raczej jej nie przeczyta!). I najważniejsze – wiadomość musi być spersonalizowana. Ponieważ smartfony to urządzenia traktowane jako bardzo osobiste, nie warto zawracać użytkownikom głowy pozbawionymi kontekstu wiadomościami, ani wysyłać im informacji, na otrzymywanie których nie wyrazili zgody.

Żeby dojść do perfekcji w tworzeniu wiadomości z wysokimi OR i CTR należy je testować, a po wysłaniu wybranej wersji należy analizować statystyki wysyłki. Prosta analityka – OR, CTR i Bounce Rate może okazać się niewystarczająca. Warto zatem także dowiedzieć się na jakim sprzęcie wiadomości są najczęściej odczytywane, w jakich godzinach, czy dniach tygodnia są one najczęściej odczytywane, jakiego systemu operacyjnego używają odbiorcy, a także z jakiej przeglądarki korzystają. Wszystko to pozwala na jeszcze lepszą personalizację przekazu. Dlatego właśnie o te statystyki rozbudowaliśmy ostatnio panel analityczny wysłanych wiadomości w SALESmanago.

Call Center

Wszyscy znamy namolnych sprzedawców wciskających nam przez telefon sznurowadła, maszynki do golenia i pakiet inwestycyjny w znanym banku. Nie nam oceniać zasadność sprzedaży takich produktów czy usług. Jednakże warto przemyśleć zarówno częstotliwość jak i intensywność wykonywanych połączeń. CRM zintegrowany z platformą marketing automation pozwala na wysyłkę alertów do różnych działów (w tym do call center) w zależności od zachowania użytkownika, jego scoringu, czy zainteresowań. Czyż nie byłoby milej otrzymać (ale też wykonać) telefon ze szczegółową ofertą w momencie, gdy po długim researchu jeszcze trochę wahasz się czy kupić dany produkt zamiast odbierać go podczas porannego joggingu?

SMS

I wreszcie docieramy do SMSów. Użytkownicy otwierają aż 97% wiadomości. Dziennie wysyła się 23 miliardów SMSów. Aż 80% ludzi korzysta z SMSów w sprawach biznesowych,a 75% ludzi preferuje otrzymywanie ofert przez SMSy. Tak popularny kanał również wymaga personalizacji. SMSy wysyłane w odpowiedzi na konkretne zachowanie użytkownika, bądź na sytuację, w której się znajduje mają dużo większą szansę na spełnienie swojej promocyjnej roli. Tu również z pomocą przyjdzie Ci platforma do automatyzacji marketingu.Po pierwsze musi ona mieć moduł wysyłania wiadomości SMS, a po drugie musi być zintegrowana z bramką SMS (listę naszych integracji znajdziesz tutaj; niedawno dołączyliśmy do niej bramkę Twilio). Ustawione w systemie wiadomości mogą stać się częścią procesów automatyzacji, tym samym uzupełniając dynamiczną strukturę marketingu omnichannelowego. Dzięki temu zyskasz pewność, że wiadomości są wysyłane do odpowiednich użytkowników, w odpowiedniej ilości i w odpowiednim czasie. Dodatkowo, dla waszej wygody wprowadziliśmy niedawno także szablony SMSów. Jak większość elementów naszej platformy są one proste i intuicyjne. Aby utworzyć szablon, należy wypełnić następujące pozycje:

  • Nazwa – jest to nazwa identyfikująca szablon wiadomości SMS w systemie.
  • Grupa – pozwala na uporządkowanie szablonów wiadomości SMS w systemie.
  • Dodatkowe ustawienia – zaznaczenie opcji „ten szablon jest współdzielony” pozwoli na wyświetlanie tego szablonu na wszystkich kontach użytkowników w systemie.
  • Treść –  należy podać treść wiadomości SMS.

Po kliknięciu “Zapisz” szablon jest gotowy do użytku.

Jak widzisz, kanał mobilny oferuje naprawdę wiele możliwości dotarcia do klienta. Warto zapoznać się z nim dokładnie, tak aby w pełni wykorzystać jego potencjał.