Czym powinien się charakteryzować skuteczny marketing wielokanałowy?

By | Grudzień 29, 2014

MultichannelMarketing wielokanałowy na dobre zagościł w strategiach marketingowych polskich firm. W założeniu pozwala na obecność marketingową firmy w wielu kanałach komunikacji. Wraz z rosnącą liczbą wykorzystywanych kanałów rośnie jego skomplikowanie i pojawia się problem prowadzenia spójnej komunikacji na lini:  klient – firma. Co to marketing wielokanałowy i jak skutecznie go realizować?

Marketing wielokanałowy najczęściej definiowany jest jako komunikacja i marketing do potencjalnych  i aktualnych klientów w wielu kanałach jednocześnie, zarówno online i offline. To oznacza, że zamiast realizowania wyizolowanych kampanii skupiających się na jednym kanale komunikacji lub taktyce marketingowej, marketerzy mogą teraz docierać do konsumentów w wielu miejscach jednocześnie.

Codziennie przemieszczamy się pomiędzy ogromną liczbą kanałów TV i radiowych, wiadomości e-Mail, SMS, VMS i przeróżnych form reklamy online. Dodatkowo spotykamy się z tymi komunikatami przy pomocy kilku urządzeń: telefon, tablet, komputer i to często nie jeden. Nie możemy już docierać do konsumentów w sposób liniowy i tylko w jednym kanale. Przechodzimy od strategii komunikacji w poszczególnych wyizolowanych kanałach marketingowych w stronę kontaktu z klientem jedynie w punktach styku i za pomocą dopasowanej treści. Czyli w momencie, w którym pojawia się dla nas w danym kanale, my staramy się dostarczyć mu interesujący i dopasowany komunikat.

Powstaje pytanie: jak poznać klienta w tych wszystkich miejscach i zareagować na jego obecność? Tutaj pojawia się możliwość identyfikowania i monitorowania zachowania osób w Internecie dostępna w systemie SALESmanago Marketing Automation. Dochodzimy więc do wniosku, że nasz obecność w wielu kanałach nie wystarczy i musimy dodać do tego kilka innych elementów. Jak więc przygotować się do działania wielokanałowego?

Skuteczny marketing wielokanałowy to:

1. Profil konsumenta

Każda firma potrzebuje minimum jednego jasno określonego profilu konsumenta idealnego dla niej. Ta definicja to kim są kupujący(dane biograficzne, demograficzne i firmograficzne) oraz:

  • co ma im dać zakup,
  • co nimi kieruję w procesie zakupowym;
  • jak myślą  oraz jak, gdzie i kiedy kupują;
  • w jaki sposób podejmują decyzję.

Taka wiedza pozwoli marketerom skupić się na tych punktach styku z konsumentami, w których występują potencjalni klienci firmy i zaserwować im komunikat jakiego oczekują.

2. Integracja działań

Kiedy już ustalimy, gdzie nasi potencjalni klienci udzielają się najsilniej, powinniśmy „słuchać” konsumentów i odpowiadać na ich potrzeby odpowiednimi treściami. Największym wyzwaniem jest harmonijna komunikacja z klientem niezależnie od tego w jakim kanale będziemy musieli wyświetlić/przekazać kolejny komunikat. Łącząc treści z możliwościami Marketing Automation możemy wyświetlać dopasowane komunikat, zawsze wtedy gdy pojawi się w danym kanale marketingowym.

3. Responsywny design

Z uwagi na to, że treści marketingowe odbierane są na coraz większej liczbie, coraz bardziej zróżnicowanych urządzeń, to  w naturalny sposób responsywny design staje się czymś niezbędnym. Nie tylko stajemy przed wyzwaniem bardzo różnych rozdzielczości i proporcji ekranów w różnych urządzeniach. Dodatkowo kreacje wyświetlane na urządzeniach dotykowych muszą być przystosowane do obsługi dotykiem.

4. Analiza skuteczności prowadzonych działań

Im więcej kanałów komunikacji wchodzi w grę, tym trudniej skutecznie określić chociażby wskaźnik ROI. Bez dobrego narzędzia analitycznego będzie nam ciężko sprostać temu zadaniu. Warto zwrócić uwagę na analitykę konwersji w SALESmanago oraz koncepcję marketingu zamkniętej pętli. Oba elementy ułatwią nam określenie skuteczności prowadzonych działań. Polecamy również lekturę:

10 najważniejszych kluczowych wskaźników efektywności w marketingu