Dynamiczny website marketing w Twoim ecommerce. Dlaczego warto stosować treści dynamiczne?

By | Styczeń 16, 2017

Dynamiczny jest słowem popularnym. Dynamiczny może być rozwój, zespół czy sposób przemieszczania się. Dynamiczne mogą być także treści na stronie www. I nie mówię bynajmniej o mrygającej dyskotece z bannerów okalających tekst na stronie głównej, czy dorzucenie gifa z modelem zakładającym reklamowane rękawiczki (choć sam w sobie, ten pomysł jest wart rozważenia). Prawdziwe treści dynamiczne to takie, które dostosowują się w czasie rzeczywistym do zachowań i preferencji użytkownika, korzystając z danych behawioralno-transakcyjnych zgromadzonych na platformie marketing automation.

Jak wygląda działanie treści dynamicznych w praktyce?

Załóżmy, że wchodzisz na stronę oferującą sprzedaż i przedsprzedaż biletów na eventy i spektakle. Przeglądasz intensywnie wydarzenia w swojej okolicy i jesteś szczególnie zainteresowany rozgrywkami ulubionej drużyny sportowej swojej drugiej połówki – chcesz w tajemnicy zabrać ją, albo jego na mecz. Niestety sezon się jeszcze nie zaczął, a ty jako osoba nie do końca zorientowana w kalendarzu wydarzeń obawiasz się, że możesz przegapić początek sprzedaży biletów, i nie uda Ci się zrobić niespodzianki. Nagle przed Twoimi oczami pojawia się pop-up z logiem dokładnie tej drużyny, która Cię interesuje i tekstem: “Niestety nie mamy jeszcze biletów, ale zostaw swój adres, a poinformujemy Cię, kiedy ruszy sprzedaż.” Oczywiście jest tam też pole do wpisania adresu email i button “Prześlij”. Stawiam diamenty przeciw orzechom, że z chęcią zostawisz namiary nawet się nad tym nie zastanawiając!

Albo z innej strony. Sklep online sprzedający pióra wieczne i akcesoria. Przeglądasz pióra ze średniej półki cenowej, zmieniasz kolory, producentów, kształt i materiał stalówki, a pod spodem pojawia Ci się zdjęcie zapasu nabojów do właśnie oglądanego pióra, dodatkowa pompka do atramentu, sam atrament i kilka nieco droższych i nieco lepszych piór, ale w promocyjnych cenach. Aż szkoda nie kliknąć, prawda?

O sile opisanych powyżej treści stanowią 3 czynniki:

  • reakcja w czasie rzeczywistym, czyli wtedy kiedy jesteś czymś zainteresowany na stronie i aktywnie tego szukasz
  • adekwatność przekazu – przekaz dokładnie odpowiada na Twoje potrzeby
  • osadzenie przekazu w konkretnym kontekście – propozycja przesłania informacji o rozpoczęciu sezonu wyświetla się kiedy szukasz biletów na mecz, a nie po długim researchu różnych koncertów i spektakli w okolicy.

Tak właśnie działa jedna z funkcjonalności systemów marketing automation, których jednym z założeń jest rozszerzenie komunikacji z kontaktami przy użyciu dynamicznych treści na stronie internetowej. Do dyspozycji w tej kategorii masz trzy główne narzędzia: personalizowany baner, ramkę rekomendacji i dynamiczny pop-up.

Personalizowany baner

Banner to jeden ze stałych elementów wielu stron internetowych. W większości kojarzy się ze zmienianym okresowo obrazkiem wkomponowanym w krajobraz e-sklepu. Nie daj się jednak zmylić! Ten niepozorny prostokąt może wyświetlać treść dostosowaną zarówno do zainteresowań użytkownika (jeżeli jest on odpowiednio otagowany), jego zaangażowania (scoring) bądź etapu lejka sprzedażowego, na którym się obecnie znajduje. Podstawową różnica pomiędzy banerem a pozostałymi omawianymi narzędziami jest to, że przy pierwszej wizycie wyświetla się kreacja ustawiona jako domyślna, natomiast personalizacja pojawia się dopiero przy kolejnych wizytach po zidentyfikowaniu kontaktu.