Jak tworzyć wartościowe treści? Wykorzytując kombinację context + curation | cz. I

By | Luty 25, 2015

blogging and writing for website, email. Vector illustration, flat design style with trendy iconsWszyscy produkujemy go bardzo dużo: teksty, video, infografiki, ebooki, podcasty… 70% firm deklaruje, że w 2015 chce publikować jeszcze więcej contentu. Jednak czy przekłada się to na realną wartość dla klienta? A może przyzwyczaja go tylko do obfitości darmowej treści i sprawia, że czuje się zagubiony wśród dużej ilości dostępnych materiałów? Co zrobić, by publikowane materiały były naprawdę użyteczne i wspierały proces sprzedaży. Nasza recepta brzmi: curation + context.

Curation jest słowem, które trudno przetłumaczyć na język polski: odnosi się do pracy kustosza, kogoś, kto organizuje starannie obiekty (np. w muzeum) według przemyślanego klucza, zgodnie ze swoją ekspercką wiedzą. Pojęcie to zrobiło zawrotną karierę zarówno w odniesieniu do zarządzania treścią w internecie, jak i w lifestyle’u.

Lifestyle’owy minimalizm

Curation wiąże się z minimalizmem: oporem wobec masowego, nachalnego marketingu i  konsumpcjonizmu, wobec bezrefleksyjnego kupowania i zbierania przedmiotów, które wcale nie zaspokajają naszych realnych potrzeb. Idea curation odnosi się do starannej selekcji przedmiotów, treści, relacji: oczyszczania przestrzeni życiowej, by było w niej mniej zbędnych rzeczy, a więcej miejsca na osobisty rozwój.

Curation w marketingu: od producenta treści do kustosza

Pojęcie łączy się też z nowym modelem komunikacji w internecie (świetnie pisze o tym Przemysław Pająk). Czujemy się przytłoczona nadmiarem informacji (z których większość okazuje się bezwartościowa), powiadomień (które dotyczą rzeczy nie tak bardzo pilnych) i przymusem ciągłego podłączenia. Coraz silniejszy jest nurt redukcji konsumpcji  – filtrowania i selekcji, przedkładania jakości nad ilość. Dla marketerów oznacza to nową rolę: jesteśmy nie tylko producentem treści, lecz też jej kustoszem – zarządzamy nią, prezentujemy, dbamy o jej ekspozycję, organizujemy, dopasowujemy do potrzeb poszczególnych użytkowników.

Indywidualizm i personalizacja

Curation i minimalizm wiążą się z rosnącym poczuciem indywidualizmu: domagamy się treści dopasowanych do nas i dość mamy masówki. Dlatego wygrają ci dostawcy treści, którzy zrozumieją, że personalizacja jest podstawą działań, nie fantazyjnym dodatkiem, a tym samym pozwolą odbiorcom poczuć, że otrzymują treść starannie dobraną, przygotowaną specjalnie dla nich.