Jak wykorzystać Marketing Automation w małej i średniej firmie?

By | Styczeń 31, 2016

Wbrew panującemu powszechnie przekonaniu Marketing Automation nie jest  zarezerwowany wyłącznie dla dużych przedsiębiorstw i korporacji. Największy udział wśród wdrożeń Marketing Automation w USA posiadają mikro i małe przedsiębiorstwa – stanowią aż 78% korzystających. Przybliżamy kilka pomysłów, jak małe i średnie firmy mogą skorzystać wdrażając automatyzację marketingu.

Obok skomplikowanych i drogich rozwiązań szybko powstały systemy oferujące łatwiejszy w obsłudze interfejs oraz cennik dopasowany do możliwości małych i średnich przedsiębiorstw. Tak stworzono systemy, których obsługa nie wymaga specjalistycznej wiedzy i dużej ilości czasu. Największą zaletą jest udostępnienie małym i średnim przedsiębiorstwom możliwości, które były dostępne wcześniej dla firm z Fortune 2000. O popularności Marketing Automation świadczą badania firmy Raab Associates Inc. Według nich, aż 95 % spośród ponad 28 tys. wdrożeń Marketing Automation w USA to mikro, małe i średnie firmy.

 

Jak wykorzystać możliwości tych systemów?

  1. Zbuduj relację

Każdy pozyskany kontakt, to Twój potencjalny klient. Jednak aby nim został, powinieneś zbudować relację. Szacuje się, że najlepszym momentem na skontaktowanie się ze świeżo pozyskanymi kontaktami jest pierwsze 48h. Warto więc jeszcze tego samego dnia wysłać wiadomość, która przypomni mu o Twojej firmie i jej ofercie. Dobrym pomysłem będzie dosłanie drugiej wiadomości w przeciągu dwóch dni. Użyj w niej najlepszych treści jakie posiadasz, aby możliwie najskuteczniej dotrzeć do świadomości odbiorców.

 

  1. Edukuj!

Skoro udało się nam nawiązać relację z potencjalnymi klientami, to następnym krokiem będzie przygotowanie ich do kontaktu ze sprzedawcami. Na tym etapie dzielimy się podstawowymi informacjami o naszej firmie i ofercie. Zwykle dokładnie wiemy już czego potrzebuje potencjalny klient. Pozwoli to przygotować skuteczny zestaw wiadomości, które dostarczą potencjalnym klientom istotnych dla nich szczegółów.

 

  1. Segmentuj!

W większości wypadków firmy spotykają się z różnymi grupami klientów i oferują różne segmenty produktów i usług. W takiej sytuacji dobrze jest wiedzieć do jakiej grupy należy każdy klient i czego potrzebuje. Taka wiedza ułatwi nam dopasowanie prowadzonych rozmów i działań do indywidualnych potrzeb odbiorcy, przez co zwiększymy własną skuteczność. W tym zadaniu pomoże moduł segmentacji, który podzieli klientów na grupy w oparciu o ich zachowanie online i profile. Na tej podstawie będziemy mogli automatycznie dopasować realizowane wysyłki i ich treści.

 

  1. Informuj o wydarzeniach

Organizując wydarzenie warto powiadomić o nim wszystkich potencjalnych i aktualnych klientów. W tym celu możemy ustawić serię wiadomości, które automatycznie powiadomią ich o wydarzeniu, przekierują na stronę, będą przypominać o zbliżającym się jego terminie i dostarczą materiały podsumowujące zorganizowane wydarzenie.
Opisanej wyżej pomysły to jedynie nieliczne przykłady zastosowania Marketing Automation. Tak naprawdę to Ty posiadasz najlepszą wiedzę o swojej firmie i potencjalnych klientach. Zaczynając od tego bardzo prostego zestawu będziesz mógł rozbudować swoje działania marketingowe i dostosować automatyzację do Twoich indywidualnych potrzeb.