Jak wykorzystać Marketing Automation w małej i średniej firmie?

By | Styczeń 28, 2015

robotWbrew panującemu powszechnie przekonaniu Marketing Automation nie jest  zarezerwowany wyłącznie dla dużych przedsiębiorstw i korporacji. Największy udział wśród wdrożeń Marketing Automation w USA posiadają mikro i małe przedsiębiorstwa – stanowią, aż 78% korzystających. Przybliżamy kilka pomysłów, jak małe i średnie firmy mogą skorzystać wdrażając automatyzację marketingu.

 

Jednak obok skomplikowanych i drogich rozwiązań szybko powstały systemy oferujące łatwiejszy w obsłudze interfejs oraz cennik dopasowany do możliwości małych i średnich przedsiębiorstw. Tak powstały systemy, których obsługa nie wymaga specjalistycznej wiedzy i dużych ilości czasu. Największą zaletą jest udostępnienie małych i średnim przedsiębiorstwom możliwości, które były dostępne wcześniej dla firm z Fortune 2000. O popularności Marketing Automation świadczą badania firmy Raab Associates Inc. Według nich, aż 95 % spośród ponad 28 tys. wdrożeń Marketing Automation w USA to mikro, małe i średnie firmy.

Jak wykorzystać możliwości tych systemów?

1. Zbuduj relację 

Każdy pozyskany kontakt, to Twój potencjalny klient. Jednak aby nim został, powinieneś zbudować z nim relację. Szacuje się, że najlepszym momentem na skontaktowanie się ze świeżo pozyskanymi kontaktami jest pierwsze 48h. Warto więc wysłać jeszcze tego samego dnia wiadomość, która przypomni mu o Twojej firmie i o jej ofercie. Dobrym pomysłem będzie dosłanie drugiej wiadomości w przeciągu dwóch dni. Użyj w niej najlepszych treści jakie posiadasz, aby możliwie najskuteczniej dotrzeć do świadomości odbiorców.

2. Edukuj! 

Skoro udało się nam nawiązać relację z potencjalnymi klientami, to następnym krokiem będzie przygotowanie ich do kontaktu ze sprzedawcami. Na tym etapie dzielimy się podstawowymi informacjami o naszej firmie i ofercie. Przeważnie dokładnie wiemy już czego potrzebuje potencjalny klient. Pozwoli to przygotować skuteczny zestaw wiadomości, które dostarczą potencjalnym klientom istotnych dla nich szczegółow.

3. Segmentuj!

W większości wypadków firmy spotykają się z różnymi grupami klientów i oferują różne segmenty produktów i usług. W takiej sytuacji dobrze jest wiedzieć do jakiej grupy należy każdy klient i czego potrzebuje. Taka wiedza ułatwi nam dopasowanie prowadzonych rozmów i działań do indywidualnych potrzeb odbiorcy, przez co zwiększymy własną skuteczność. Pomoże, w tym zadaniu, moduł segmentacji, który podzieli klientów na grupy w oparciu o ich zachowanie online i profile. Na tej podstawie będziemy mogli automatycznie dopasować realizowane wysyłki i ich treści.

4. Ingformuj o wydarzeniach

Organizując wydarzenie warto powiadomić wszystkich potencjalnych i aktualnych klientów. W tym celu możemy ustawić serię wiadomości, które automatycznie powiadomią klientów o wydarzeniu, przekierują na stronę wydarzenia, będą przypominać o zbliżającym się jego terminie i w dostarczą materiały podsumowujące zorganizowane wydarzenie.

———————–

Opisanej wyżej pomysły to bardzo jedynie zastosowanie Marketing Automation. Tak naprawdę to Ty posiadasz najlepszą wiedzę o swojej firmie i potencjalnych klientach. Zaczynając od tego bardzo prostego zestawu działań będziesz mógł rozbudować swoje działania marketingowe i dostosować automatyzację do Twoich indywidualnych potrzeb.