…jeśli oczekujesz, że samo zautomatyzowanie marketingu rozwiąże wszystkie Twoje problemy. Nie wystarczy samo kupno licencji. Przede wszystkim dlatego, że wykorzystanie systemu Marketing Automation to proces złożony i samo przestawienie się na automatyzację bez poczynienia odpowiednich kroków może okazać się stratą czasu i pieniędzy. Aby automatyzacja przynosiła wymierne rezultaty nie obejdzie się bez wysiłku. Dobre przygotowanie merytoryczne, a następnie stopniowe i cierpliwe rozwijanie każdego z elementów jest tutaj kluczowe.
Automatyzacja marketingu pozwala osiągnąć ambitne cele marketingowe i sprzedażowe, jednak niezależnie od tego jak dobrym narzędziem klasy Marketing Automation dysponujesz, to nie naprawi on procesów, które funkcjonują nieprawidłowo.
Dlatego zanim podejmiesz krok w stronę automatyzacji marketingu, przeanalizuj kilka następujących kwestii:
• Czy przeprowadziłeś szkolenia pracowników, aby mogli w pełni wykorzystać narzędzia wchodzące w skład systemów Marketing Automation?
W sieci można znaleźć multum materiałów odnośnie wykorzystania automatyzacji marketingu w przedsiębiorstwie. Warto jednak postawić na kursy, czy szkolenia organizowane przez specjalistów – szczególnie dobrze sprawdzają się spotkania on-line w formie webinariów, gdzie ich uczestnicy nabywają praktyczną wiedzę i mogą zadawać pytania bezpośrednio prowadzącemu. Po szkoleniu równie często otrzymują dodatkowe materiały i mogą liczyć na pomoc w dostosowaniu systemu do indywidualnych potrzeb lub specyfiki ich pracy.
• Co można zrobić, aby ulepszyć relacje między działem marketingu a działem sprzedaży? Jak usprawnić przepływ informacji między nimi?
Jeśli oba działy musza ze sobą kooperować, to kluczowe w tej sytuacji będzie skonfrontowanie oczekiwań obu stron. Nic tak dobrze nie oczyszcza atmosfery z napięć jak jasne wyartykułowanie swoich oczekiwań. Mając konkretne informacje, oba team’y są w stanie współpracować ze sobą na klarownych zasadach, a to z kolei zdecydowanie podnosi efektywność pracy.
• Czy Twój model sprzedaży jest już dostosowany pod wykorzystanie Marketing Automation?
Zapoznaj się szczegółowo z narzędziami wchodzącymi w skład Marketing Automation i przenalizuj, czy dzięki nim usprawnisz stosowane do tej pory metody sprzedażowe. Być może okaże się, ze oferowane rozwiązania sprawdzą się w Twojej firmie lepiej niż te stosowane dotychczas. Poczynienie pewnych zmian być może w konsekwencji zaskutkuje przestawieniem się na zupełnie inny model sprzedaży?
• Jakie jest Twoje podejście do e-mail marketingu i innych kanałów komunikacji z klientami? Czy sprecyzowałeś czego oczekujesz i co chciałbyś osiągnąć?
Nie da się budować sprawnej komunikacji z klientami bez jasno wyznaczonych celów. Pierwszym krokiem niech będzie ustalenie podstawowych oczekiwań wobec prowadzonych działań i wybranie strategicznych kanałów, na których rozwoju chcemy się skoncentrować. Należy również określić, jaką rolę w całości komunikacji będzie pełnił e-mail marketing.
Po przeanalizowaniu powyższych kwestii odpowiedz sobie wreszcie na pytanie:
Czy Twoja firma jest już gotowa na zmiany? Czy wiesz już co możesz zrobić, aby ułatwić przejście na inny model marketingu? Rozważając zautomatyzowanie marketingu warto wyjść od tych podstawowych pytań. Odpowiadając na nie, jasno wyznaczysz kierunek najbliższych działań i przygotujesz odpowiedni grunt pod implementację Marketing Automation.