Marketing Automation nie wypali, jeśli…

By | Listopad 28, 2014

palec…jeśli oczekujesz, że samo zautomatyzowanie marketingu rozwiąże wszystkie Twoje problemy. Przede wszystkim dlatego, że wykorzystanie systemu Marketing Automation to proces złożony i samo przestawienie się na automatyzację bez poczynienia odpowiednich kroków może okazać się stratą czasu i pieniędzy. Aby automatyzacja przynosiła wymierne rezultaty nie obejdzie się bez wysiłku. Dobre przygotowanie merytoryczne, a następnie stopniowe i cierpliwe rozwijanie każdego z elementów jest tutaj kluczowe.

Zanim podejmiesz krok w stronę automatyzacji marketingu, przeanalizuj kilka następujących kwestii:

Czy przeprowadziłeś szkolenia pracowników, aby mogli wykorzystać narzędzia wchodzące w skład systemów Marketing Automation?

W sieci można znaleźć multum materiałów odnośnie wykorzystania automatyzacji marketingu w przedsiębiorstwie. Warto jednak postawić na kursy, czy szkolenia organizowane przez specjalistów – szczególnie dobrze sprawdzają się spotkania on-line w formie webinariów,  gdzie ich uczestnicy nabywają praktyczną wiedzę i mogą zadawać pytania bezpośrednio prowadzącemu. Po szkoleniu równie często otrzymują dodatkowe materiały i mogą liczyć na pomoc w dostosowaniu systemu do indywidualnych potrzeb lub specyfiki ich pracy.

• Jak ulepszyć relacje między działem marketingu a działem sprzedaży?

Jak usprawnić  przepływ informacji między nimi? Jeśli oba działy musza ze sobą kooperować, to kluczowe w tej sytuacji będzie skonfrontowanie oczekiwań obu stron. Nic tak dobrze nie oczyszcza atmosfery z napięć jak jasne wyartykułowanie swoich oczekiwań. Mając konkretne informacje, oba team’y są w stanie współpracować ze sobą na klarownych zasadach, a to z kolei zdecydowanie  podnosi efektywność pracy.

• Czy Twój model sprzedaży jest już dostosowany?

Zapoznaj się szczegółowo z narzędziami wchodzącymi w skład Marketing Automation i przenalizuj, czy dzięki nim usprawnisz stosowane do tej pory metody sprzedażowe. Być może okaże się, ze oferowane rozwiązania sprawdzą się w Twojej firmie lepiej niż te stosowane dotychczas. Poczynienie pewnych zmian być może w konsekwencji zaskutkuje przestawieniem się na zupełnie inny model sprzedaży?

• Jakie jest Twoje podejście do e-mail marketingu i innych kanałów komunikacji?

Czy sprecyzowałeś czego oczekujesz i co chciałbyś osiągnąć? Nie da się budować sprawnej komunikacji z klientami bez jasno wyznaczonych celów. Pierwszym krokiem niech będzie ustalenie podstawowych oczekiwań wobec prowadzonych działań i wybranie strategicznych kanałów, na których rozwoju chcemy się skoncentrować. Należy również określić, jaką rolę w całości komunikacji będzie pełnił e-mail marketing.

Wtedy będziesz już wiedział, czy Twoja firma jest już gotowa na zmiany. I co możesz zrobić, aby ułatwić przejście na inny model marketingu. Rozważając zautomatyzowanie marketingu warto wyjść od tych podstawowych pytań. Odpowiadając na nie, jasno wyznaczysz kierunek najbliższych działań i przygotujesz odpowiedni grunt pod implementację Marketing Automation.