Opt-in? Dwa razy poproszę!

Szybkie pytanie: Wolisz iść na umówione i potwierdzone spotkanie biznesowe z osobą, która jest wstępnie zainteresowana Twoją ofertą, czy chodzić od drzwi do drzwi w 10-piętrowym bloku i próbować sprzedać coś z walizki na kółkach? Jeżeli bez wahania wybrałeś pierwszą opcję, to powiedz mi proszę, dlaczego nie miałbyś przełożyć tej praktyki na obszar swojego email marketingu?

 

Niestety, pomimo rozwoju technologii i oprogramowania do automatyzacji marketingu wiele osób nadal traktuje mailing jako tańszą alternatywę akwizycji – rozsyłają swoje maile do wszystkich, nie dbając o to, czy odbiorcy są zainteresowani tym co otrzymują, ani nawet czy się na to zgodzili.

 

Obecnie w dużej części krajów prawo wymaga zastosowania double opt-in, czyli praktyki, w której kontakt po zapisie na listę subskrypcyjną dostaje email z prośbą o potwierdzenie zapisu. Dopiero kiedy kliknie w link aktywacyjny możesz zgodnie z prawem wysyłać do tego kontaktu treści marketingowe. W Polsce aktem prawnym regulującym tę kwestię jest Art. 24. 1 Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 roku, który mówi: „Kto przesyła za pomocą środków komunikacji elektronicznej niezamówione informacje handlowe, podlega karze grzywny”.

 

Double opt-in jest powszechnie uznawany za tzw. dobrą praktykę marketingową. Poza spełnianiem wymogów prawnych służy ona kilku celom.

  1. Podnoszenie jakości bazy danych – lista kontaktów utworzona po pierwsze w sposób organiczny, a po drugie z potwierdzeniem chęci otrzymywania wiadomości marketingowych jest bardziej wartościowa – masz pewność, że dany kontakt świadomie podjął decyzję o otrzymywaniu od Twojego newslettera, wiadomości edukacyjnych czy ofert specjalnych.
  2. Higiena bazy danych i obniżenie kosztów email marketingu – drugim pozytywnym aspektem zastosowania podwójnego opt-in jest pomoc w utrzymaniu porządku w bazie danych. O tym jak bardzo istotne jest dbanie o jej higienę pisaliśmy tutaj. Aby uniknąć comiesięcznego odgracania listy adresów z tych wszystkich pozycji, które z powodu literówek, czy pomyłki nie są w żaden sposób wartościowe i obniżają wskaźniki dostarczalności, dobrze jest filtrować adresy już na etapie ich dodawania. Double opt-in daje pewność, że nowy adres istnieje. Dodatkowo obniża to koszty narzędzi do automatyzacji email marketingu – nie musisz przejmować się tym, że wysyłasz wiadomości, które na 100% nie zostaną dostarczone.
  3. Unikanie tzw. spam traps – kilka słów wyjaśnienia – spam traps to adresy nieistniejących osób służące do wyłapywania i raportowania nadawców, którzy wysyłają treści marketingowe bez uzyskania odpowiednich zgód. Używając praktyki podwójnego zapisu nie dasz się złapać w tę pułapkę!
  4. Granie na zasadach fair play – double opt-in to też narzędzie budowania wizerunku. Już na początku znajomości komunikujesz odbiorcom zasady współpracy i grasz w otwarte karty. Zapewne istnieją dziedziny, w których trzeba zachować odrobinę tajemniczości, jednak przesycony kanał mailowy do nich nie należy. Zachowując się po dżentelmeńsku z pewnością zyskujesz w oczach potencjalnych klientów.

Na co trzeba uważać przy double opt-in?

Jakkolwiek pożądana, praktyka podwójnego zapisu bywa blokowana przez dwie pułapki, na które trzeba zwrócić baczną uwagę projektując tak mechanizm zapisu jak i wiadomość z potwierdzeniem.

Osoby zapisujące się na listę mailingową nie muszą być świadome konieczności potwierdzenia zapisu. Projektując formularz kontaktowy, pop-up czy landing page zakomunikuj jasno i wyraźnie, że po kliknięciu w przycisk “zapisz” odbiorcy muszą jeszcze potwierdzić fakt zapisania klikając w link aktywujący w wysłanym automatycznie mailu. Można to zrobić na kilka sposobów:

  • jako krótką instrukcję obrazkową obok pola do zapisu,
  • jako informację wyświetlaną na tzw. thank you page – grafice lub stronie wyświetlającej się po przesłaniu adresu email,
  • w formie pop-up,
  • itp.

Drugim problemem jest fakt, że dany odbiorca nie widzi wysłanego maila – być może nie wie, że powinien się go spodziewać (patrz powyżej), albo też wiadomość ląduje w spamie. O samym spamie napisaliśmy już kilka artykułów, na przykład ten, czy ten. Ogólna zasada podczas tworzenia wiadomości to: zrób to tak prosto jak tylko się da – prosty nagłówek, konkretny nadawca, jasna treść, wyraźne wezwanie do działania i tak mało grafik jak to tylko możliwe.

 

A jakie są Twoje sposoby na double opt-in?

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]

[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji
[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji

Przedstawiamy Kreator Importu Kontaktów: płynny początek przygody z CDP. Importuj kontakty bez wysiłku dzięki innowacyjnemu mapowaniu i mechanizmom odpornym na błędy. Przekształć surowe dane w dostosowaną do twoich potrzeb, funkcjonalną bazę danych. Uzyskaj niezależność od IT i zoptymalizuj działania marketingowe. Szybko importuj, oznaczaj i poprawiaj dane, aby uzyskać ponadprzeciętne wyniki.